به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی جویباران به نقل از بلاغ، علیرضا ملازاده به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس بانک قرضالحسنه مهر ایران در نشست با خبرنگاران با تشریح سیاستها، عملکرد و دستاوردهای این بانک، اظهار کرد: بانک قرضالحسنه مهر ایران از نخستین روزهای تأسیس با این رویکرد وارد عرصه نظام بانکی کشور شد که خدمات بانکداری را بدون تبعیض و با تمرکز ویژه بر اقشار ضعیف و کمبرخوردار جامعه ارائه دهد؛ رویکردی که در دورانی شکل گرفت که اغلب مؤسسات مالی و بنگاههای پولی، تمرکز اصلی خود را بر جذب منابع در قبال پرداخت سودهای بالا قرار داده بودند.
وی با اعلام اینکه بانک قرضالحسنه مهر ایران با هدف اجرای کامل بانکداری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و بر همین اساس، در طول ۱۸ سال فعالیت خود حتی یک ریال سود بابت سپردهها پرداخت نکرده و در مقابل، هیچ سودی نیز از تسهیلات اعطایی دریافت نشده است، تصریح کرد: تنها هزینهای که از مشتریان اخذ میشود، کارمزد چهار درصدی خدمات بانکی است که از روز نخست تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در مازندران با اشاره به دیدگاههای اولیه نسبت به این مدل بانکداری اظهار کرد: در زمان تأسیس بانک، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند چنین سیستمی پایدار نخواهد بود و در مدت کوتاهی با شکست مواجه میشود، اما امروز به لطف برکت قرضالحسنه و اعتماد مردم، بانک قرضالحسنه مهر ایران به یکی از موفقترین بانکهای کشور تبدیل شده و در اغلب شاخصهای مالی عملکردی قابل دفاع و حتی ممتاز دارد.
ملازاده تصریح کرد: این بانک طی ۱۸ سال گذشته موفق به جذب حدود ۶۰۰ همت منابع شده و تاکنون به نزدیک ۲۲ میلیون نفر خدمات بانکی ارائه داده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت فعال کشور، میتوان گفت حدود ۴۰ درصد افرادی که از خدمات بانکی استفاده میکنند، مشتری بانک قرضالحسنه مهر ایران هستند و خدمات خود را بهصورت حضوری و غیرحضوری دریافت میکنند.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در مازندران با تأکید بر توسعه بانکداری الکترونیک گفت: بانک در حوزه خدمات غیرحضوری پیشرفتهای قابلتوجهی داشته و در حال حاضر دو سامانه اصلی در اختیار مشتریان قرار دارد؛ در اپلیکیشن «کیوبانک» که تمامی خدمات غیرحضوری از جمله افتتاح حساب، دریافت معدل حساب، درخواست و پرداخت تسهیلات، بهصورت کاملاً آنلاین از طریق آن انجام میشود و احراز هویت در این سامانه نیز بر پایه هوش مصنوعی و از بهروزترین فناوریهای مورد استفاده در کشور است.
ملازاده با اعلام اینکه طی این ۱۸ سال، حدود ۲۷ میلیون فقره وام قرضالحسنه به اقشار مختلف جامعه پرداخت شده است، ادامه داد: این تسهیلات از وامهای خرد چند میلیون تومانی در سالهای ابتدایی فعالیت بانک آغاز شد و امروز سقف تسهیلات قرضالحسنه به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
به گفته وی، بازخوردهای اجتماعی نشان میدهد بسیاری از مردم با استفاده از همین وامها موفق به تأمین مسکن، خرید خودرو و ایجاد کسبوکارهای کوچک شدهاند.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در مازندران با اشاره به وضعیت شعب بانک گفت: در سطح کشور ۵۲۰ شعبه بانک فعال است و در استان مازندران ۲۶ شعبه و دو باجه به مردم خدمات ارائه میدهند و در کنار این شعب، اپلیکیشن کیوبانک نیز امکان دریافت خدمات بانکی را برای افرادی که دسترسی حضوری ندارند، فراهم کرده است.
ملازاده با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، در استان مازندران ۱۲۸ هزار فقره وام قرضالحسنه به ارزش ۱۵ همت پرداخت شده است، گفت: یکی از ویژگیهای مهم بانک این است که حدود ۹۰ درصد منابع جذبشده در هر استان، در همان استان صرف پرداخت تسهیلات میشود و تنها حدود ۱۰ درصد بهعنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری میشود؛ بنابراین هیچگونه خروج منابع از استان برای سرمایهگذاری در سایر مناطق وجود ندارد.
وی با اشاره به تسهیلات تکلیفی گفت: در سال جاری نزدیک به ۳ هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری در استان مازندران پرداخت شده است و بانک تلاش کرده با استفاده از توان مالی خود، صفهای طولانی این تسهیلات را کاهش دهد و در حوزه اشتغال و سایر تسهیلات تکلیفی نیز تمامی تعهدات ابلاغی دولت را بهطور کامل اجرا کرده است.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در استان مازندران مشتری بانک قرضالحسنه مهر ایران هستند و این بانک در سال جاری بیشترین رشد منابع را در بین بانکهای استان و حتی کشور به ثبت رسانده است، گفت: رشد منابع بانک در استان مازندران به ۶۲ درصد رسیده و ضریب نقدینگی نیز حدود ۷ درصد است همچنین در سال جاری حدود ۶۰ هزار نفر به تعداد مشتریان بانک در استان افزوده شدهاند.
ملازاده یکی دیگر از مزیتهای مهم بانک را شیوه پرداخت تسهیلات دانست و گفت: حدود چهار سال است که بخش قابلتوجهی از تسهیلات بانک بهصورت اعتباری پرداخت میشود و در این روش، رتبه اعتباری مشتری از بانک مرکزی استعلام میشود و در صورت قرار گرفتن در رتبههای A یا B، تسهیلات بدون دریافت ضامن، وثیقه، چک، سفته یا کسر از حقوق پرداخت میشود.
وی اضافه کرد: تسهیلات فوری از طریق اپلیکیشن کیوبانک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بر اساس معدل حساب مشتری، در مدت زمان کوتاه و حتی کمتر از پنج دقیقه به حساب متقاضی واریز میشود. در حال حاضر حدود ۲۵ درصد تسهیلات بانک بهصورت بدون ضامن پرداخت میشود.
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در مازندران با اشاره به وضعیت مطالبات معوق گفت: نسبت مطالبات بانک در استان مازندران حدود ۶ درصد است که این رقم پایین نشاندهنده اعتماد مردم به بانک و اعتقاد آنها به فرهنگ قرضالحسنه است؛ بهگونهای که حتی بدون ارائه ضمانتهای سنگین، خود را متعهد به بازپرداخت تسهیلات میدانند.
ملازاده به اقدامات بانک در حوزه فناوریهای نوین اشاره کرد و افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران در مسیر اجرای چک دیجیتال نیز گام برداشته و تاکنون بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ فقره دستهچک دیجیتال صادر شده است و برنامهریزی شده تا پایان سال، ۴۰ تا ۵۰ درصد دستهچکهای صادره بانک بهصورت دیجیتال باشد.
وی با تأکید بر نقش این بانک در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، گفت: بانک قرضالحسنه مهر ایران یکی از افتخارات نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۸ سال گذشته با ارائه خدمات گسترده، پرداخت تسهیلات قرضالحسنه و حمایت از اشتغال و کارآفرینی، نقش مؤثری در بهبود معیشت مردم ایفا کرده و امیدواریم با حمایت مردم و همراهی رسانهها، این خدمات بیش از پیش به جامعه معرفی شود.
انتهای خبر/





ثبت دیدگاه