اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت ۱۰ سد در مازندران
اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت ۱۰ سد در مازندران
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به انجام مطالعه ایجاد ۱۰ سد لاستیکی در استان گفت: ساخت این سدها نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش جویباران؛

حیدر داوودیان صبح دوشنبه در شورای حفاظت منابع آبی استان با بیان این‌که سدهای لاستیکی نقش مهمی در بازچرخانی آب و افزایش توان بهره‌وری از آب کشاورزی استان دارند، اظهار کرد: طی فصل زراعی جاری از سازه‌ها و تأسیسات بازچرخانی آب کشاورزی مازندران ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب برگشتی به کشتزارهای تحت تنش آبی این استان هدایت شد که نقش مهم این زیرساخت‌ها برای افزایش توان بهره‌وری آب را نشان می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر سدهای لاستیکی میاندشت (بابلسر)، آرمیچ‌کلا (بابلسر)، ولیک‌رود (فریدونکنار)، عرب‌خیل (بهنمیر)، فرح‌آباد (ساری)، لاریم (جویبار)، پازوار (امیرکلا) و سرخرود فعال هستند و بازچرخانی آب با پمپاژ از این سدها به سمت کشتزارهای پیرامون‌شان انجام می‌شود. این ۸ سد لاستیکی مجموعاً حدود ۱۱ هزار هکتار از کشتزارهای پیرامون‌شان را زیر پوشش قرار می‌دهند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده امکان افزایش توان بازچرخانی آب کشاورزی در مازندران تا دو برابر نیز وجود دارد که برای بهره‌گیری از این ظرفیت مطالعات ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیز در حال انجام است.
به گفته داوودیان، در حال حاضر مطالعات سدهای لاستیکی دینه‌سر در سیمرغ، بهنمیر، نوذرآباد نکا، چپکرود و شورکا در جویبار، اهلم محمودآباد، سنگتاب و تالار قائمشهر، خریون بابل و زردی-شرشری ساری در حال انجام است و طبق برآوردهای اولیه برای ساخت این سدها به حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به نقش مهم سدهای لاستیکی در بازچرخانی آب کشاورزی اظهار کرد: این سازه‌ها همراه با ایستگاه‌های پمپاژ می‌توانند در شرایط خشکسالی که با کم‌بارشی و افت ذخایر منابع آبی مواجه هستیم با بازچرخانی آب به تأمین آب کشاورزی کمک کنند.
  • نویسنده : محمدرضا فولادی
  • منبع خبر : بلاغ مازندران