توجه جدی به شرکت های دانش بنیان،راه برون رفت توسعه نیافتگی
توجه جدی به شرکت های دانش بنیان،راه برون رفت توسعه نیافتگی
رتبه 11 شرکت های دانش بنیان برای مازندران جایگاه مناسبی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جویباران، مدانلو بخشدار مرکزی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و لزوم تلاش همه کارگزاران نظام به ویژه قوای سه گانه برای تحقق این هدف متعالی بیان داشت:
خودکفایی اقتصادی شاه بیت نامگذاری سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری است و نامگذاری سال ۱۴۰۱ که نشانه تیز هوشی و درایت معظم له می باشد یعنی تولید مبتنی بر دانش بنیان که می تواند زمینه اشتغال بیشتر را فراهم نماید. مهمترین راهکار جلوگیری کشور از وابستگی به تولیدات خارجی و واردات بی رویه برخی کالا ها، خدمات و یا تکنولوژی نوین در شرایط تحریمی سالهای اخیر حمایت، از تولیدات دانش بنیان محور می باشد.

بخشدار مرکزی با اشاره به اساسنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان کشور افزود:
شرکت های دانش بنیان شامل مجموعه ای از نخبگان علمی و دانشگاهی و  پژوهشی هستند که با ارائه روش های نوین اطلاعاتی و بومی سازی دانش، صاحبان کارخانجات و صنایع بزرگ را برای تولید باکیفیت و صادرات محور راهنمایی و مشاوره می دهند و خودشان فی نفسه تولید‌کننده ماشین‌آلات یا محصول خاص نیستند که در حقیقت تجاری سازی ایده ها از اهداف این شرکت‌ها می باشد.

مدانلو تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور با ارزش اقتصادی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد ریال وجود دارد که مازندران رتبه  ۱۱ کشور را دارا می باشد که مناسب جایگاه مازندران در اقتصاد کشور نیست.

بخشدار مرکزی جویبار با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی میان نخبگان جوان، پژوهشگران دانش آموز و دانشجو، و محققان شهرستان خواستار تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی و حمایت از نخبگان جوان شد.

ایشان مهمترین راهکار برون رفت توسعه نیافتگی استان را توجه جدی به شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ظرفیت‌های موجود در مازندران دانست و گفت: امروزه با توجه به مشکلات عدیدۀ که در زمینه صنعت ، صنایع تبدیلی و بازیافت کشاورزی و دامداری،گردشگری، محیط زیست و ده‌ها مشکل دیگر در استان و شهرستان وجود دارد، با اعتماد به جوانان و حمایت از آنان می‌توان راه های برون‌رفت را ترسیم نمود.

بخشدار مرکزی در پایان ضمن انتقاد از سازمان جهاد‌کشاورزی مازندران در تعطیلی تنها مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در منطقه پهناب جویبار گفت:
این مرکز در زمینی به وسعت تقریبی ۶۰ هکتار با تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در سالهای نه چندان دور محل تحقیق و پژوهش صدها محقق و پژوهشگر جوان بوده ولی متاسفانه قریب به دو سالی می باشد که تعطیل شده است.
بخشدار مرکزی همچنین به واگذاری ۱۳ هکتار زمین به پارک علم و فن آوری استان در سال ۱۳۹۶  اشاره داشت و با گله مندی گفت: بر اساس قول مسئولین استانی در زمان تحویل زمین ، قرار بود اولین پارک زیست فناوری استان با حضور حداقل ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در آن راه اندازی گردد اما در کمال ناباوری شاهد هستیم زمین با قیمت گزاف به بخش خصوصی اجاره داده شده و خبری از تاسیس شرکت های دانش بنیان نیست.

وی از دهیاران خواست نسبت به شناسایی و معرفی افراد نخبه علمی و پژوهندگان جوان روستایی برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان اهتمام جدی نمایند.