خطر کمبود آب برای شالیزارهای جویبار به صدا در آمد
خطر کمبود آب برای شالیزارهای جویبار به صدا در آمد
مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: با توجه به کاهش ذخیره سازی ظرفیت سد شهید رجایی باید گفت که حتی برای کشت اول برنج در این شهرستان نیز زنگ خطر محسوب می‌شود.
غلامرضا سعیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی جویباران اظهار کرد: بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای استان، سد شهید رجایی نسبت به سالهای گذشته ۴۹ میلیون لیتر کاهش حجم ذخیره سازی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه قسمت شرقی شهرستان جویبار عمدتا روستاهایی هستند که در مسیر حق ابه سد شهید رجایی قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخیره سازی باید گفت که حتی برای کشت اول برنج نیز زنگ خطر محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار افزود: مجموعه جهاد کشاورزی جهت مدیریت این مقدار از حق آبه موجود کلاس های آموزشی و توجیهی را برای کشاورزان قست شرقی شهرستان برگزار کرده است.

سعیدی بابیان اینکه شخم اولیه در ۸۰ درصد شالیزارهای جویبار انجام شده است، گفت: این میزان شامل ۹ هزارو۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان جویبار می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: مبارزه با علف هرز و از بین بردن آن‌ها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی از جمله فواید انجام شخم اولیه در اراضی شالیزاری است.

وی درباره توزیع انواع کودهای مورد استفاده شالیکاران در شالیزارها اظهار داشت: تا ۱۵ فروردین ماه جاری ۱۳۰تن کود ازته، ۲۷ تن کود فسفاته و نزدیک ۴۴ تن کود پتاسه توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به اهمیت کود فسفات و پتاس افزود: استفاده از این کودها موجب از بین رفتن آفات، افزایش محصول برنج و جلوگیری از خوابیدگی ساقه‌های برنج “ورس” می‌شود.

سعیدی با اشاره به توزیع انواع بذر گواهی شده برنج شامل هاشمی، ندا، شیرودی و … افزود: تاکنون بیش از ۲۵تن ازاین بذرهای گواهی شده برنج بین شالیکاران جویبارتوزیع شده است.

این مسئول با بیان اینکه خزانه گیری در۴۸۳ هکتارازاراضی این شهرستان انجام گرفته است، اظهارکرد: شالیکاران خزانه‌گیری برنج را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

وی گفت: با توجه به جایگاه کشت برنج بسیار مهم است تا برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک توجه کنند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : محمدرضا فولادی
  • منبع خبر : بلاغ مازندران