بافت جمعه بازار جویبار به‌عنوان میراث فرهنگی حفظ می‌شود
بافت جمعه بازار جویبار به‌عنوان میراث فرهنگی حفظ می‌شود
فرماندار شهرستان جویبار با تاکید بر تقویت هویت سنتی و فرهنگی جمعه بازار جویبار گفت: بافت جمعه بازار جویبار متعلق به فرهنگ مازندران بوده که باید حفظ شود.

به گزارش جویباران و به نقل از خبرگزاری فارس، کمال رستمعلی عصر امروز درباره ثبت ملی جمعه بازار جویبار به عنوان میراث ملی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جمعه‌بازار جویبار از شهرت خوبی هم در شمال کشور و در میان مردم ما برخوردار است و در دولت سیزدهم و با پیگیری اداره‌کل میراث فرهنگی با شماره ۲۰۴۷ به‌عنوان میراث ناملموس فرهنگی ثبت ملی شد.

وی افزود: جمعه بازار جویبار از لحاظ وسعت و شهرت و میزان حضور عرضه‌کنندگان و مردم یکی از جذابیت‌ترین و مشهورترین بازارهای سنتی شمال کشور به شمار می‌رود.

فرماندار جویبار بیان کرد: از ویژگی‌های این بازار معروف قرار گرفتن در قلب بازار اصلی شهر و در یک نقطه‌‌ای است که کشاورزان و روستائیان و خانم‌های خانه‌دار در منزل تولیدات و محصولات ازجمله طیور و محصولات این بازار را تبدیل به زیباترین و شلوغ‌‌ترین بازار شمال کشور قرار داده است‌.

 

رستمعلی با بیان اینکه قدمت این بازار به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، اضافه کرد: در حافظه تاریخی شهرستان جویبار آمده است که از دیرباز مردم مازندران به‌ویژه مردن جویبار محصولات کشاورزی خود را در این بازار بدون واسطه در اختیار مردم قرار می‌دادند.

وی به کیفیت بالای محصولات در این بازار اشاره کرد و گفت: در اکثر شهرهای استان مازندران و شهرهای شمال کشور بازارهای محلی وجود دارد اما همگان اظهار دارند که جمعه بازار جویبار بزرگ‌ترین و مشهورترین بازار محلی شمال کشور محسوب می‌شود.

فرماندار شهرستان جویبار با اعلام اینکه ویژگی مهم جمعه بازار حضور خانواده‌ها است، افزود: این بازار از لحاظ تنوع محصولات به‌عنوان بازار جذاب قرار داده است.

رستمعلی یادآور شد: نسبت به ۵ سال گذشته عرضه‌کنندگان و خریداران در این بازار به دو برابر گذشته افزایش یافته که با سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، این بازار فرصت بی‌نظیر برای عرضه محصولات تولیدی کشاورزان و روستاییان به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر تقویت هویت سنتی و فرهنگی جمعه بازار، خاطرنشان کرد: بافت جمعه بازار جویبار متعلق به فرهنگ مازندران بوده که باید حفظ شود.

  • نویسنده : معصومه مریخ
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس